Ivika Maidere (oik.) opastaa ryhmää Sinimäkien museossa. |
Näyttelytalona
on Vaivaran kartanon entinen aitta, ja näyttely on omistettu
vuoden 1944 ankarille taisteluille. Panssarintorjuntatykkien,
kranaatinheittimien, käsiaseiden ja univormujen lisäksi on näytteille asetettu sotilaiden henkilökohtaisia esineitä pakista huopatossuihin saakka. Suurin
näyttelyesine on näyttelytalon takana teltassa ja se on kaksikymmentä
vuotta sitten Kurtnan Mätasjärvestä rannalle vedetty T-34 -panssarivaunu.
Museon vetonaula on samalla Itä-Virumaan sotahistoriaklubin Otsing (etsintä)
arvokkain löytö. Saksalaiset ottivat tämän T-34:n venäläisiltä
sotasaaliiksi ja maalasivat siihen omat tunnuksensa. Vetäytyessään he upottivat
sotakoneen ammuksineen järveen. Vaikka tankki olikin järven paksussa
mutakerroksessa hyvin säilynyt, klubin jäseniltä on kulunut sen
kunnostukseen vuosia.
Historiallaista aineistoa. |
Sota-aikaan
ei voi Sinimäillä palata vain näyttelyesineitä katsellen, vaan myös
roolileikkiin osallistumalla. Museo kutsuu perheitä ja ystävyysseurueita
osallistumaan aikamatkalle, joka kertoo ihmisten pakenemisesta Narvan alueelta vuoden 1944 sotatalvella ja virolaisten miesten kutsumisesta
Saksan armeijaan.
Elämyksellinen
museo-ohjelma on palkittu Itä-Virumaan parhaan uuden seikkailun tittelillä.
Liityn yhteen ensimmäisistä ryhmistä, joille sitä testataan. Eräänä lämpimänä
kesäpäivänä museonjohtaja Ivika Maidre esiintyy Merikülan Meetana ja hänen
työtoverinsa Tõnis Tolpats saksalaisena koulutusupseerina, jotta voidaan
eläytyä vuoden 1944 sotatalveen.
”Tammikuussa
1944 Leningradin edustan rintama alkaa liikkua. Saksalaiset joukot ovat olleet
Leningradin lähellä jo kolme vuotta, mutta nyt rintama siirtyy sieltä kahdessa
viikossa Narva-joelle, jonne helmikuuhun mennessä kootaan suuria voimia.
Helmikuussa 1944 oli Viron tuolloinen pääministeri Jüri Uluots pitänyt
radiopuheen ja sanonut, että kaikki Viron miehet lähtevät nyt rintamalle, sillä
käynnissä on toinen vapaussota”, Ivika Maidre esittää lyhyenä johdantona.
Sitten
mennään asiaan: vieraille ojennetaan kutsuntakäsky ja heidät
värvätään sotaväkeen. Kutsun teksti on aitoa vastaava, ja eroaa
vain sikäli, että kutsuttujen joukossa mainitaan myös naisia, joita Saksan armeijassa ei päästetty rintamalle. Pieni jousto on
perusteltua, sillä ryhmässämme naiset muodostavat huomattavan
enemmistön.
Tulevia
sotilaita tervehtii koulutusupseeria esittävä Tõnis Tolpats, joka on Ivika
Maidren tapaan historiantutkija. Hän pyytää kaikki ”koulutuskasarmiin”. Ensin
tutustutaan varusteisiin, joissa saksalaisen sotilaan piti rintamalla
selvitä.
”Alusvaatteita
ei ole valitettavasti näyttää, mutta saksalainen sotilas käytti tällaista
pitkää ja kummallista paitaa, joka vaikuttaa melkein mekolta. Vaatteiden alla
se oli lämmin. Kasarmissa sotilas hän käytti sitä yöpaitana.
Ja jalkarättejä Saksan armeijassa ei käytetty – käytettiin sukkia”.
Alusvaatteista
liikumme eteenpäin palveluspuvun luo. Vaikka vuonna 1944 Hugo Bossin
suunnittelemassa univormussa ei menty rintamalle, näki niitä kotirintamalla ja
me näemme myös. ”Se oli viimeinen hyvännäköinen uniformu, jatkossa kaikille
armeijoille tuli maastokuvioiset asut, jotka eivät olleet niin hyviä maaleja.
Samoin alettiin käyttää matalia päähineitä ja kypäriä”.
Tõnis
Tolpats pysähtyy pitempään erään sotilaan perustunnuksen – kypärän kohdalla.
”Kun
tällainen nykyaikainen teräskypärä otettiin käyttöön, pään vammojen määrä
väheni 80 prosenttia. Se todettiin ensimmäisessä maailmansodassa: yksikkö, joka
käytti kypäriä, sai huomattavasti vähemmän päävammoja. Ajatelkaa, miten paljon
ilmassa liikkuu kaikenlaista roskaa: kiviä, puuta. Luonnollisesti kypärä
suojasi myös pienemmiltä sirpaleilta ja kimmonneilta luodeilta. Tämän kypärän
paino on ihanteellinen. Kokeiltiin myös raskaampia, jotka pysäyttivät luodin,
mutta ne eivät olleet perusteltuja – sotilaat tahtoivat heittää ne pois.
Naisten
heikkous kauniiden esineiden suhteen saa vahvistusta, kun avautuu mahdollisuus
kokeilla saksalaisen sotilaan tyylikästä reppua. Ivika Maidre heittää kysymyksen: miksi siinä on vasikannahka päällä?
Jotta selällä olisi lämmin? Jotta ylhäältä katsottuna näyttäisi siltä, kuin
vasikka on liikkeellä? Se korvaa tyynyt?
”Aivan,
ensinnäkin sitä voi käyttää pään alla, mutta eräs muu syy on tärkeämpi:
vasikannahka suojasi vaatetta kastumiselta”.
Alkuun
tähän pieneen reppuun piti mahtua vararuoka ja varajalkineet. Kun sota eteni,
annettiin suurempi reppu: kankainen, helppo
valmistaa, tilavampi. Nykyäänkin käydään sellainen mukana marjoja poimimassa.
Ivika
Maidre kertoo, että vuoden 1944 tarina ei ole vain
sotilaiden, vaan myös paikallisten naisten ja lasten tarina, sillä heidän piti
paeta sodan jaloista.
”Seutumme ihmiset pakenivat tammikuussa, helmikuussa ja varsinkin Narvan
maaliskuun pommitusten jälkeen. Ihmiset pelkäsivät itsensä ja perheensä
puolesta”, Ivika Maidre kertoo lisäten, että mieliala ei kuitenkaan ollut
toivottoman synkkä. ”Monet, jotka vuoden 1944 alussa lähtivät, luulivat
poistumisen olevan väliaikainen”.
Todellisuudessa
Viron koilliskulman väestö ei saanut palata kotiinsa.
”Uraanin
rikastustehtaan vuoksi paikalliset eivät saaneet suurta määrää
kirjoillaololupaa. Miten voisi salaisen kohteen läheisyyteen päästää ihmisiä,
jotka olivat olleet sinua vastaan? Tuli uusia ihmisiä, joille ei ollut
maamerkkejä. Kaikki oli pommitettu maan tasalle, paikallisia ei ollut ja he
ajattelivat näin: neuvostogeologit ja rakentajat tulivat ja rakensivat kaiken.
Tuli loistava elämä, sillä ennen täällä ei ollut yhtään mitään. Mitä siitä,
että ennen suurta poistumista oli kaikki olemassa, mutta siitä ei ollut enää
kertojia”.
Ja mitä
tuli Merikülassa asuneesta Süvalepan Meetasta, jota Ivika Maidre roolileikissä
esittää? Nuorta naista ei pelastanut edes se, että hän oli ollut ennen Viron
Neuvostoliittoon liittämistä aktiivinen kommunisti.
”Ei
kannata luulla, että kaikki olivat neuvostovaltaa vastaan. Todellisuudessa
virolaisten joukossa oli niitäkin, joka luulivat, että nyt saapuu työkansan
valta. Meeta ei juossut tiehensä, sillä Puna-armeija oli hänen armeijansa. Hän
odotti sitä. Kun 14. helmikuuta maahan tehtiin maihinnousu, oli Merikülaan
jäänyt joitakin vanhuksia ja Meeta sylilapsineen. Mutta sota on sotaa ja maahan
työntyville sotilaille oli sanottu: virolaiset ovat tehneet saksalaisten kanssa
yhteistyötä, ei mitään armoa! Ja kukaan ei kysynyt Meetalta, mikä hänen
vakaumuksensa oli. Meeta tapettiin, samoin hänen lapsensa”.
Ivikan
mukaan tuon ajan lehdet julkaisivat kauheita kuvia syyttömän lapsen ja naisen
tappamisesta, mutta nyt tiedetään jo, että sama kohtalo oli vanhuksillakin.
”Ja maihin
nousseidenkaan juhla ei kestänyt kauan. Kuvitelkaa, että kun maihin nousee noin
400 miestä, mutta joen varren rautatien ja maantien ylittää vain neljästä
seitsemään miestä. Loput saavat surmansa tai vangitaan. Se ei ollut
menestystarina ja siitä ei puhuta. Meetan ja hänen kohtalotovereidensa
muistoksi on kuitenkin kivi, jossa lukee, että heidät tappoivat fasistiset
ryöstövalloittajat. Joten olkaa hyvät – taas yksi elämän pelikortti! Mutta
miksi sitten kiven luo ei voi asettaa selvittävää kylttiä? Siksi, että se
pysyisi Merikülassa luultavasti vain kolme päivää”.
Mitä
kuitenkin voi tehdä, on kertoa kertomatta jääneitä tarinoita ja sen Vaivaran
Sinimäkien museo tekeekin. Antamalla historialle ihmisten kasvot. Siksi, että
historia ei ole vain numeroiden, vaan myös ihmisten historiaa.
SIRLE
SOMMER-KALDA
Seuraa Itä-Viron tapahtumia myös verkosta:
https://idaviru.ee/fi/seikkailumaa-tapahtumat-2020/
Seuraa blogia Matkalla itä-Virossa – seikkailuja ja elämyksiä, katso videoita Youtubesta, vieraile Itä-Virossa. Blogit ja videot löydät muun muassa Googlesta ja Itä-Viro ystävät –Facebook-sivulta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti